סיכום שיחה – מרתה ריגר
בימי הקורונה ערכנו שיחות עם אנשים מעניינים. הנה מה שאמנית הקרמיקה מרתה ריגר סיפרה לנו. בתמצות
תכניות
ריגר עבדה בחודשים האחרונים על הקמה של שתי עבודות שלה בביאנלה לאומנויות ועיצוב במוזיאון א"י, שהייתה אמורה להפתח בחודש מרץ – "מדורת השבט" ו"קוקון". "בחודשים האחרונים יצרנו בשיתוף עם הזמרות מיקה שדות ומיקה הרי פסקול שמלווה את קוקון. קול ותאורה מחזקים את הקול הנשי, זה התחיל בהשראה של שירת סירנות, מפתה ונעימה אבל גם מסוכנת".
פרשנות
הקוקונים של ריגר נמצאים בתוך רשת אבל כל אחד לעצמו. יש בהם פתח קטן שמאפשר התבוננות החוצה. ריגר יצרה עבודה שחוקרת נשיות, אבל כשאני מציעה שיחה על הקוקון בפרספקטיבה של בידוד, היא לא מבטלת. "מדהים כמה פרשנויות יכולות להיות לעבודה שהתחילה ממקום של נשיות. עבודת אומנות נתפסת תמיד בתוך מציאות מסוימת, ויש מקום לסובייקטיביות. אנחנו מפרשים דברים בצורה אחרת. אפילו הוראות הבידוד, כל אחד מאיתנו מעניק להן פרשנות שונה.
מדוזה
אני עובדת על פרויקט חדש, "מדוזה", בהשראת הסיפור המיתולוגי. עד עכשיו התבססתי על עבודה באובניים והיא תמיד סימטרית, תמיד סביב מרכז ברור.
המדוזה התחילה בקוקונות, אבולוציה של קינת נשים. מדוזה עוררה את זעמה של האלה שהפכה את שיערה לנחשים כדי להרחיק ממנה גברים. מבחינתי זה המשך ישיר של העיסוק שלי בנשיות. הפעם הפיסול שונה לחלוטין, הוא דורש תנועה, הוא לא סימטרי, הוא גדול ובתזוזה. בהתחלה לא ידעתי איך לעשות את זה. קניתי 50 מצופי ספגטי, חיברתי ביניהם וחידדתי בקצה כמו שמחדדים עיפרון. המצופים גמישים וליפפתי אותם בחומר, גיליתי עולם ומלואו של תנועה וסוג חדש של עבודה במשטחי חימר.
התנסויות
עשיתי טעויות עם התנור והיו לי המון כאבי לב, זה גם כבד ולא יכולתי להזיז את הרגליים. גייסתי בוגרים טריים של שנקר. הם חשבו שהם באים ללמוד ממני אבל זה ממש הפוך. המפגש אתם פתח בפניי עולם חדש שבו הכל אפשרי, מחשבים, טכנולוגיות, הדמיות. תמיד עבדתי לבד, ודווקא עכשיו, כשנפתחתי, צריך להתבודד מחדש.
Eggo
גוף התאורה Eggo הוא מוצר חדש שפותח על ידי מרתה ריגר ועומר צימרמן. הוא פותח בהשראת עבודתה של ריגר, "מדורת השבט", שהוקמה בשטח הביאנלה לאומנויות ועיצוב. התערוכה לא נפתחה כאמור, וגם המוצר החדש שאמור היה להימכר בחנות המוזיאון, בהשהייה. "פיתחנו מוצר חדש, מההתחלה ועד הסוף, כולל פיתוח אריזה והוראות. דברים שאני לא מכירה והיה לי כיף להתנסות בהם, יצא מדליק תרתי משמע. זה מוצר טוב ואחרי הקורונה הוא יאיר לכולנו", אומרת מרתה ריגר.
סין
"עבר זמן מאז שנסעתי, אבל הייתה תקופה אינטנסיבית שהייתי על הקו בין ת"א וג'ינגדז'ן, בירת הפורצלן בסין. "עד לא מזמן עבדתי לבד, אני לא זקוקה לאינטראקציה בעבודה, רק בחיים. גם כשאני בסין, מוקפת אנשים, אני הכי לבד כי אין לי שפה ואין עם מי לדבר. אותי זה לא מבלבל, זה מחדד את החושים".